Kuala Mu - Julai 2009  

Posted by ummahaid in ,


:))) alahai sweetnya...

KUALA MU – JULAI 2009 Pertama kali diberi peluang untuk menjejakkan kaki ke perkampungan orang asli sungguh menggembirakan.Apa tidaknya ,setiap kali nak join ada je halangan yang datang.Tapi ALHAMDULILLAH syukur kepada ALLAH yang sentiasa membantu hamba-hambanya.


Perjalanan kali ini disertai 4 muslim iaitu Akh Salman , Abg Zaidi, Abg Fuad, Jundullah dan 3 muslimat iaitu Muna 'Izzah, Attiqah and org yang buat laporan ni-).Dan org penting driver Cikgu Hasyim .Ketiadaaan kenderaan memaksa saya menumpang Fuad dan Zaidi.Walaupun keseorangan , tp semangat untuk ke sana melebihi segala-galanya(ceeewahh).Kami mula bertolak dari Selayang dalam pukul 12 tgah malam dan sampai di masjid tpat jam 6.30 pagi.Alhamdulillah kami sampai dengan selamat.


Pertemuan dengan 2 muslimat di sana mengurangkan sikit ketakutan yang ada.Best jgk dpt kawan2 baru heeee.Ini tidak asyik2 baca buku, mengadap buku, rasa nak makan je buku2 tu, whateverRR…Selepas solat subuh, kami megadakan perjumpaan utk membincangkan ttg ekspedisi ini dan secara rasminya Encik Zaidi dilantik menjadi Amir utk kali ini.Sebelum bertolak kami mengalas perut dahulu dengan roti canai maklumlah nak kumpul tenaga nak jalan jauh.Pagi itu jugak Cikgu Bob datang tp tidak dapat menyertai kami kerana ada urusan yang perlu diuruskan.


Cuaca pagi itu mendung tidak seceria dan segirang hati kami.Terpksalah kami bertolak lewat sedikit dari perancangan kerana hujan renyai-renyai.Lebih kurang pukul 11 pagi kami pun mula bertolak ke Kuala Mu.Walaupun ‘org baru’ tapi rasa gembira sangat kerana dapat menyesuaikn diri dengan org2 lama yang lebah banyak pengalaman. Sepanjang sejam pertama, perjalanan kami berjalan dengan lancar sehinggalah muncul anak ular di atas jalan.Dengan izin ALLAH, anak ular itu pergi dan kami pula meneruskan perjalanan.


Perjalanan kali ini tidak sehebat ekspedisi yang sebelum2 ni di mana perjalanan kami berjalan dengan lancer.Land rover pula tdk pernah pula buat hal dan syukur kami tidak prlu bergelut dalam lumpur untuk ke sana.( tp rupa2nya ada jgk budak yg x puas hati krn x dpt msuk lumpur heee) Disangkanya panas hingga ke petang, rupa2nya hujan di t.hari.Di persimpangan antara Kuala Mu dan Kotai,tiba-tiba mendung kelihatan menyelubungi kawasan Kuala Mu.Hajat di hati ingin sampai di Kuala Mu tp terpaksa dibatalkan.Mugkin ada hikmah di sebaliknya


Kak Jinon Kg Kotai

Kami kemudian meneruskan perjalanan ke Kotai dengan semangat yang masih membara tp agak kecewa namun perjuangan itu sesungguhnya tidak pernah mengira tempat.Tibanya di Kotai dalam pukul 1.30 t.hari kami solat zohor dan membuat ‘cak raya’ dengan memasak bubur nasi.Tengok kanak2 makan dgn seleranya pun sudah rasa puas di hati ini.Semasa berada di sana, sempat juga kami bercakap-cakap untuk ke Kuala Mu.Ternyata mimpi itu akhirnya menjadi kenyataan.Melihat kan cuaca yang mengizinkan dan cikgu pun bagi lmpu hijau, kami pun bertolak ke sana lebih kurang dalam pukul 4 ptg.Perjalanan ke sana sememangnya lebih mencabar daripada Kotai kerana keadaan bukitnya yang tidak sekata dan agak licin tapi mujurlah tiada yang menghalang kami selain jalan yang becak dngan air.Syukur kepada ALLAH kerana land rover masih ada cermin ,pintu dan tayar semasa tiba di sana heeee… .


Lebih kurang pukul 6.30 ptg kami tiba di Kg.Bersah .Kehadiran kami disambut dengan meriahdan sorok sorai kanak-kanak di sana dan juga berpuluh-puluh ekor anjing(perlu ke mention?mesti la sebab pelik kan???) Singgah di rumah Pak Hadu kami di jamu dengan ubi kayu rebus yang simple tapi sedap.Patut pun Muna n Tiqah selalu bercerita ubi kayu special umi dia tu(no wonder).Selesai solat Maghrib di sana,kami menuju ke Kuala Mu dan tido di atas lantai berlantaikan buluh dan beratapkan rumbia.Walaupun ini pertama kali , tp harap ini bukan yang terakhir.InsyaAllah…Sejuk tu x payahlah cakap la, rasa nak tido dgn api jeeer.. .


Esok paginya ,kami membuat sedikit cak raya’ berlaukkan nasi,kari telur n sayur.Lebihan-lebihan makanan yang ada dibahagi-bahagikn kepada org2 di sana. Selain itu kami juga ada memberi pakaian kepada kanak2.Abg Salman sampai tdk menang tangan kerana diserbu oleh budak2.Disurunya beratur tapi tak pernah nak ikut arahan.

Lubuk Taring yang menenangkan...


Sesudahnya kami muslimat membawa budak2 mandi di Lubuk Taring.Satu yang saya tak dapat lupakan ialah seorang kanak2 perempuan 2(xingat pulak nama apa) sanggup undur balik dan pegang tangan saya semasa on d way ke Lubuk Taring kerana perasan saya agak ketinggalan jauh d belakangLepas tu kami jalan sama-sama.A VERY SWEET MEMORY……

Cikgu Hasyim bersama anak-anak Kuala Mu


Selesai semuanya kami semua berkemas kemas utk pulang.Selamat tinggal Lubuk Taring n Jeng Jeng…Entah kali ke berapa mereka bersalam sebelum kami bertolak pulang(sedih dan lucu semua ada).Seperti biasa kami singgah d rumah penghulu Hadu seblum bertolak pulang dan sekali lagi kami di jamu ubi kayu…..(special ubi kayu ,bkn men2 beb).Dlam pukul 2 ptg selepas solar Zuhur kami pun bertolak pulang.Allhamdilillah semasa bertolak pulang cuaca cerah dan jalan pun agak stabil.Tapi yang herannya itu yang menjadi masalah kat ‘Abg’ Zaidi .Katanya tak sah kalau masuk ‘kering’ tp keluar pun ‘kering’ jugak.Tak best katanya…Whatever lah….


Bersyukur sangat2 dapat mengenali sahabat2 semua. Semoga ukhuwah kita semua tidak berhenti di sini.Sama2 lah kita Perjuangkan ISLAM dengan 1000 tekad dan niat yang ikhlas InsyaAllah.



‘dan orang yang berusaha bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak Kami, sesungguhnya Kami pimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka berrgembira serta beroleh keredhaan) dan sesungguhnya( pertolongan dan bantuan) ALLAH beserta orang yang berusaha membaiki amalannya’ Al-Ankabut


Semaga perjuangan kita memperolehi keredhaanNYA……Amin



Salam Berkenalan

Nurul Azmaihan Bt Azmi

UITM SHAH ALAM



...


**masih menunggu gambar dari Akh Fuad :))

This entry was posted on 7.19.2009 at 10:50 PG and is filed under , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

7 komen anda

Mujahidah Attiqah  

kak nurul !
laporan yg best.hehe.
bila nak naik sama2 lagi ni? hmm..

doa biar kita terus thabat dalam jalan dakwah ni noo!

salam sayang penuh jihad ^_^

Allahu Akbar!

20 Julai 2009 3:33 PG

bagus gak si "doktor" ni basa basi(berbahasa)...keh3...tp, sebagai org bahasa...ade lagi silap tu...heee. syukran nurul...

20 Julai 2009 9:01 PG

biasa la tuh fuad..
dah ckup best dh ni reportnye..
huhuhu..


**dok tggu gambar lagi ni :))

20 Julai 2009 9:43 PG

gambaq...sabaq na...sedikit mengalami kesukaran di pihak kami...harap sedra dan sedari semua bersabar...sabaq na...
heee...

20 Julai 2009 7:32 PTG

huhu..ape la kesukaran tuh..
baekkkk...menurut perintah
:)

20 Julai 2009 11:11 PTG

Semasa ke kuala mu aritu ,x kesempatan nak berkunjung ke lubuk taring di situ..

insya Allah jika ada rezeki, semoga akan dapat kembali lagi ke kuala mu.

21 Julai 2009 3:44 PG
mazuin  

....nak pi jugak...muna...huhu..

16 Ogos 2009 11:24 PTG

Catat Ulasan