Kuala Mu - Mei 2009  

Posted by ummahaid in

KUALA MU - MEI 2009


Bingkisan indah buat insan yang bergelar murabbi.. “penambahan ilmu akan menambah kuatnya iman… iman yang baik akan menambah baik dan tinggi mutu amalan…”-HAMKA-


16 Mei 2009.
Kala seluruh negara meraikan insan yang bergelar guru, cikgu, lao tse, Kuala Mu sekali lagi menjadi saksi perjuangan kami - memberi dengan sebanyak banyaknya demi melihat tertegaknya Islam tercinta.

Alhamdulillah. Syukur yang teramat sangat kepada Al Khaliq setelah agak beberapa lama menanti, setelah beberapa siri penangguhan akibat cuaca yang tidak mengizinkan dan akibat kekangan masa, Kuala Mu dipandang sepi dari jauh. Namun akibat kesilapan information, kami hanya dimaklumkan tentang trip ini kurang daripada 24 jam sebelum bertolak! Bagaikan tidak percaya sekali lagi Allah membuka pintu rezeki ini untuk menjejakkan kaki ke Kuala Mu. Syukur!



KP 60 yang kebal


Ekspedisi kali ini disertai oleh Cikgu Bob, Pak Cik Khairi, Abg Rohaizan, Pak Cik Mi, Abang Nuar, Abang Shah, Abg Salman dan 2 orang kawan Abg Rohaizan iaitu Pakcik Khairul dan Pak Cik Zul serta 6 muslimat iaitu Kak Mazwin USM, Yusrina, Wan Ismayuzi, Azie, Siti Normala dan saya sendiri Muna 'Izzah. Oh lupa. Ija (anak cikgu Bob) juga ikut serta Abah nya! :))



Apa saja disembangkan tu :)


Kami (dari IPTB) bertolak ke Juru dalam lingkungan jam 7.30 pagi. Sampai sahaja di Juru, kelihatan hanya kami sahaja. Kala itu, agak was was juga, takut tersalah faham tempat. Tapi alhamdulillah, tak lama lepas tu, kelihatan sebijik saga putih yang dipandu Akh Salman tiba bersama Abang Shah. Diikuti oleh sebijik land rover (lebih macam kereta kebal..huhu) bernombor plat KP 60 dan sebijik lagi Unser yang dipandu oleh Abang Nuar juga tiba. Pak Cik Khairi kemudiannya tiba dengan Mercedes nya yang berwarna putih....

Kami bertolak dengan sebiji Unser dan KP 60 dari juru dalam lingkungan 8.30 pagi. (betulkan jika salah...ana tak tengok jam masa ni...:)) Kata Abg Nuar, kita akan singgah di Bukit Merah untuk ambil seorang lagi muslimat iaitu Kak Mazwin. Oh seronoknya! Ingatkan kami berlima je muslimat....

Perjalanan ke Bukit Merah seterusnya ke Pekan Kuala Kangsar agak lancar tanpa sebarang masalah. Tiba di KK dalam lebih kurang jam 11, singgah makan di pekan KK dahulu sebelum meneruskan perjalanan. Kata Abang Shah - "Kita makan double! Pagi n tengah hari!"... Kami tanpa rasa terpaksa lantas menurut arahan beliau untuk men'double' kan makanan... :D

Setelah perut teralas (bukan alas dah, terus penuh!), perjalanan diteruskan ke destinasi seterusnya iaitu rumah Cikgu Bob.


Abah yang tak pernah kedekut ilmu.


Persinggahan kami di rumah Cikgu Bob tidak lama. Barang dipunggah ke dalam Mazda Cikgu Bob. 2 land rover (KP 60 dan Mazda) telah bersedia! Ekspedisi ke Kuala Mu dimulakan. Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani~ 1.16 tepat perjalanan mendaki Kuala Mu dimulakan.


Cuaca yang pada mulanya sekadar redup mula bertukar rupa. Awan hitam dilihat berarak mendampingi kami. "Macam nak hujan ni" Getus hati ini sendirian.

Hujan mula turun rintik rintik. Sampai sahaja di Bukit Petai - "kawasan maut," kata Cikgu Bob, tanah merah dilihat sudah sedia basah. Rupa rupanya dah hujan kat atas ni! Subhanallah. Hati mula berdebar laju. Kalau hujan, faham faham lah apa jadi!





Berehat sebentar lepas KP 60 ditarik.


Bukit Petai mula menunjukkan taringnya. Mazda yang dipandu cikgu Bob alhamdulillah tidak menghadapi sebarang masalah, namun berbeza dengan KP 60 yang dipandu Pak Cik Mi. Berdasarkan apa yang didengari melalui walkie talkie, land rover yang satu ni ada masalah dengan gear dan brek! (Memang A lah! :))

Sampai di satu kawasan yang agak curam - "Kat sini, Yala pernah terbalik!!" kata Cikgu Bob lagi.
Dan di sini juga menyaksikan Abg Rohaizan terbalik ke belakang jatuh daripada Mazda akibat terlepas pegangan! Allahuakbar. Nasib beliau sungguh baik kerana tiada sebarang kecederaan dilaporkan....

Namun satu lagi situasi cemas berlaku. KP 60 gagal untuk mendaki kawasan itu. Apa lagi. Rantai dikeluarkan. Mazda di hadapan - bersiap untuk menggunakan tenaga dan menguji kehebatan tayar baru. TARIK!!!

Alhamdulillah kedua dua kenderaan berjaya mengharungi segala jalan yang berliku - berkat semangat yang padu dan jitu diadun dengan kehebatan kedua dua driver yang sedia berpengalaman, perjalanan ke atas sekadar mengambil masa selama lebih kurang 4 jam. (Berbeza dengan trip kali pertama saya dengan Yala iaitu 7 jam!!)

Kami terus menuju ke destinasi utama kami iaitu perkampungan Kuala Mu. Sebaik sahaja mata ini tertangkap pada bangunan SK Pos Kuala Mu, timbul satu rasa yang sungguh, tidak upaya untuk dizahirkan. Rindu, syukur, gembira, terharu...Subhanallah...Memang macam-macam rasa kala itu. Sungguh, rindu di hati terhadap Kuala Mu tidak tertanggung lagi, (lantas mempedulikan peperiksaan hujung semester pada lusa hari!!)





Melihat anak-anak Kuala Mu yang berlari-lari penuh kegembiraan, ibu-ibu yang mengendong anak di belakang, para anjing (perlukah dimention?), bunyi sungai yang menderu laju, suara anak-anak riang melagukan rentak lagu sekolah kesayangan mereka - sungguh menenangkan jiwa! Dunia realiti di bawah seakan tidak punya makna, kesibukan dengan dunia yang itu diletak tepi bertemankan kebingungan tentang dunia yang semakin 'cemas' penuh pembohongan itu. Ini lah dunia ku.. Kuala Mu!



Bertemu anak-anak Kuala Mu menjadikan diri ini leka. Lupa bahawa kami belum menunaikan solat Asar. Jam menunjukkan hampir jam 5 petang.



Bersujudlah..walau di mana sahaja..


Usai solat Asar berjemaah, para muslimin menjalankan tugas memasak untuk 'cak raya' bersama penduduk kampung. Manakala kami para muslimat menjalankan kewajipan kami iaitu menziarahi penduduk kampung, bermesra dengan mereka dan bermain dengan anak-anak. Kali ini, akh salman punya rancangan tersendiri apabila beliau membawa beberapa buah buku cerita daripada Darul Ummah dan membahagikan buku-buku itu kepada kami untuk dijadikan ABM kami untuk anak-anak. Seronoknya tengok anak-anak berminat untuk mendengar kakak-kakak bercerita! ^_^. (Kami jadi bertambah semangat lah!)




"Orang yang paling seronok adalah orang yang memberi. Seronoknya lebih daripada yang menerima" - Abu Saif


Sesudah nasi dan lauk berupa sardin, telur dadar dan sayur siap dimasak, hujan mula turun. Kami memutuskan untuk makan bersama anak-anak di dalam pondok buluh. (untuk pengetahuan para sahabat, di hadapan pondok buluh besar tu kan, dah siap terbina satu bangku dan meja buluh panjang....)



Cak Raya bersama anak-anak dilakukan dalam keadaan gelap dan hujan lebat. Sejuk! Memang kena lah. Nasi panas dihidang dalam cuaca sejuk - walaupun nasi masih tak berapa masak, tapi itu lah nikmat paling berharga dalam suasana seperti itu.

Senja kami diluang bersama anak-anak di dalam pondok bergelap. Macam-macam hal. Pening dibuatnya. Mereka terperangkap di dalam pondok. Kami terperangkap bersama mereka atau mereka terperangkap bersama kami? huhuhu....

Malam itu usai solat jama' maghrib dan isya', kami bertolak ke rumah Penghulu Hadu di Kg Bersah. Hanya 2 perkara dalam otak saya jika disebut tentang Pak hadu dan Kg Bersah - anak2 Bersah yang cerdik dan ubi umi!!! Rindunya... ^_^




Kami dihidangkan dengan ubi umi yang tiada tandingannya. Ubi, ikan masin, gula. What a perfect! Dan sekali lagi saya (yang sememangnya mudah terharu) hampir menitikkan air mata akibat terlampau terharu apabila sebaik sahaja land rover memasuki kawasan Kg Bersah, terdengar jeritan dari anak-anak yang masih tidak tidur - "Kak Muna! Kak Muna!"
Subhanallah. Saya baru berjumpa dengan mereka sekali sahaja dan itu pun 2 bulan yang lepas. Terkedu. Mereka masih ingat saya! (Isk..Isk..)

Lawatan singkat kami ke rumah Pak Hadu berakhir kira kira jam 11 mlm. Masing masing pun nampak keletihan. Mata semakin berat (lagi-lagi lepas pekena ubi dengan teh o...Aduhai...)
Kami kembali ke kampung Kuala Mu dan tanpa banyak berkira terus tidur dalam kesejukan.

Keesokan paginya selesai menunaikan solat subuh, sekali lagi para muslimin bertungkus lumus menyediakan menu untuk cak raya lagi sekali. Dan seawal pagi itu juga, anak-anak Kuala Mu (yang tak reti duduk diam) dah bersiap menunggu kami di depan pondok.. dengan muka masih terpisat pisat bangun daripada tidur...



Pagi itu juga, kami kaum muslimat menuju ke Lubuk Taring - bak kata Anis, "kalau 1st time mai kuala Mu tak mandi di Lubuk Taring memang tak sah!!" Penuh semangat saya mengepalai tracking ke Lubuk Taring yang dalam kiraan 450 langkah daripada pondok!



Mandi dan memandikan anak-anak di Lubuk Taring telah menjadi satu kewajipan untuk kami. Perasaan seronok dan gembira kala menggosok tubuh kecil mereka dan membasuh rambut mereka tidak tergambar dengan kata-kata! Keikhlasan dalam memberi - itu yang penting yang harus ditanam dalam jiwa setiap da'ie. Bila kita memberi dengan sepenuh hati, insya Allah jalan ke arah mencari Hidayah Nya akan dipermudahkan~

"wahai diri, jangan jadi da'ie yang malang, yang hanya tahu berdakwah tapi tak melaksanakannya,
wahai diri, jangan jadi abid yang tertipu, terasa banyak sudah amalan tapi tak sedar pahala itu kuasa Allah,
wahai diri jangan jadi alin yang tertipu, disangka ilmu telah banyak tapi tiada yang terkesan di jiwa,
wahai diri, jangan jadi mujahid yang tertipu, disangka perjuangan itu terbaik tapi ternyata Islam tak memerlukannya tapi dia yang memerlukan Islam..."

Selesai mandi dan membersihkan diri, kami segera pulang. Makanan sudah siap dimasak. Menu hari itu ialah - nasi, kari, sardin dan sayur. Emm.. enak sungguh baunya...



Makan dah selesai.
Masa untuk pengagihan baju!!



Waahh..Masa ni kesabaran kami memang diuji. Disuruhnya beratur. Kali pertama - ok. Patuh. Kali kedua - masih patuh. Kali ketiga - hilang sudah suara kami! Keadaan menjadi kelam kabut sehinggakan beberapa helai pakaian Kak Mazwin telah disapu licin! Aduhai.. Beruntung anak-anak Kuala Mu kerana Kak Win telah berlapang dada dan merelakan pakaiannya diambil dengan niat bersedekah. Alhamdulillah :)



Jeng Jeng dan baju baru. Makin hensem dan manja budak ni sekarang ;P

Selesai sesi pengagihan pakaian, kami terus bersiap untuk pulang. "Nak balik dah..." Sob...Sob.. Jika diturutkan hati, mahu sahaja bermalaman barang sehari dua lagi.. Tak cukup rasanya masa yang ada... Mengenangkan esok yang memerlukan diri ini bertarung di medan imtihan, kaki berat melangkah...

Seperti biasa, rumah Pak Hadu menjadi tempat persinggahan terakhir sebelum turun.. Ouh. Di sini juga - saya bilang kepada akh Salman "mai Bersah kalau tak main dengan adik-adik memang tak sah!"... Ya! Wajib bermain 'lubang tikus' bersama mereka! Kami juga berkesempatan bertemu Kak Noriah - anak Angah yang sedang bercuti. Kak Noriah sedang menuntut di Pengkalan Chepa, Kelantan. Bapanya, Angah yang dulu menghidap gout (kalau saya tak silap) sudah semakin sihat dan bertambah ceria!



Disebabkan masa semakin suntuk, kami terpaksa bergegas untuk pulang.. Ouh sekali lagi hati ni rasa berat nak tinggal adik-adik... Puas dipeluk, dicium pula.. Aduhai adik adik ku. Insya Allah kakak akan naik lagi jumpa dan main lubang tikus dengan adik-adik :(

Tepat jam 1.17 petang kami memulakan perjalanan turun ke bawah. Alhamdulillah cuaca agak cemerlang ketika itu dan perjalanan diharapkan tidak menemui sebarang kesulitan.

Namun.. Sunnah Orang Berjuang.. Tenang tegang silih berganti. KP 60 yang dipandu Pak Cik Mi sekali lagi tersekat dalam selut yang agak dalam. Bukan agak, memang dalam.



Sekali lagi bantuan Mazda Cikgu Bob dan tayar-tayar barunya diperlukan.
Pelbagai usaha dilakukan untuk menarik KP 60. Setelah menempuh 30 minit yang sukar, alhamdulillah KP 60 berjaya dikeluarkan dari selut. Laungan kalimah Allahuakbar! memenuhi tengah-tengah hutan belantara.

Perjalanan ke bawah lancar tanpa sebarang kesulitan. Cuma sesekali terpaksa berpatah balik akibat tersalah arah. :)

Kami tiba di bawah dalam lebih kurang jam 4.30 ptg. Kami singgah di surau untuk menunaikan solat Asar dan seterusnya Khitam di situ.

Walaupun trip kali ini punya waktu yang singkat, namun hati ini sangat bersyukur kerana terpilih untuk memenuhi undangan ke Kuala Mu. Halangan dan rintangan yang dilalui - bak kata Pak Cik Khairi - ni baru sikit! - tidak langsung menggentarkan jiwa ini. Malahan bertambah teruja! Terima kasih yang tak terhingga kepada Abang Nuar dan Abg Salman yang mengundang kami (IPTB) untuk turut serta dalam trip kali ini. Juga kepada Abg Shah. Bertuah rasa diri ini dapat mengenali kalian semua. Cikgu Bob dan Pak Cik Khairi - ibarat abah kepada kami. Abg Rohaizan n gang yang tak putus putus merakamkan aksi dengan kamera mereka. Juga tak lupa Pak Cik Mi yang kehebatannya memandu kereta kebal tak boleh disangkal lagi! Again, beruntung dapat mengenali kalian semua. And to Kak Win, thanks a lot for being so much like a sister to us. (Apa kehei nak cakap omputih).

Semoga perjuangan kita diredhai Allah!!!


Muna 'Izzah Md Isa

IPGM Kampus Tuanku Bainun
BM, Penang.









This entry was posted on 5.27.2009 at 11:06 PG and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

10 komen anda

wah..jeles nyer den

rasenyer hampir stahun den x jejak kan kaki ke kuala mu tercinta ni

sedeh nyer..

ble la den nak g sana lagi..blum cukup 10 kali lagi g sana..he3..

doakan diri ini berkelapangan untuk join antum ke kuala mu next2 time insyaallah..

28 Mei 2009 5:56 PG

insya allah..
ada rezeki tuh...
huhu

28 Mei 2009 9:09 PG
mazuin  

salam..muna,syukran for the report. part baju hilang tu, adeh..terdiam kejap bila tgk gambar. tp xpe la, ada hikmahnya.diorg lebih memerlukan.nasib baik x kuar citer pasal pacat lubuk taring or adventure kite malam tu kan? (buat org2 yg faham je..hehe)

by the way, saya nak mintak gambar mazda cikgu bob n landrover kementerian kesihatan yang tersadai depan umah cikgu bob tu, boleh? ade sesape yg amik gambar keta 2 bijik ni. urgent, nak buat proposal.

"for being so much like a sister"? most welcome anyway, but seems like we're almost at the same age aje..kan? cam sebaya je...hehe

29 Mei 2009 5:54 PG

to kak win...
give me ur email...
i'll send the pictures via email ea..

hukhuk.
nak tambah ke part pacat??
huhuuh
^_^

cian kak win..
abes sluar nye naik pacat halus2..
nnti kite men pacat lagik ek..
hehehe..

29 Mei 2009 8:27 PG

kuala mu yang ku rindui..

30 Mei 2009 7:34 PG
mazuin  

tanakk...tanak, main pacat.tp nak pg kuala mu. huhu..

ni email akak,
cikawin@yahoo.com
tengs,ya!

30 Mei 2009 9:11 PTG

lapar ubi goreng!

13 Julai 2009 6:20 PTG

lapar ubi goreng!

13 Julai 2009 6:20 PTG

lapar ubi goreng!

13 Julai 2009 6:20 PTG
Tanpa Nama  

macam mana boleh saya hubungi saudari? ada projek yang inginkan pertolongan saudari... terima kasih

26 Oktober 2010 11:50 PTG

Catat Ulasan