Ekspedisi Ke Kotai dan Beswok - Oktober  

Posted by ummahaid in

Laporan Ekspedisi Kampung Orang Asli
Kotai / Kuntai – Bess wook (17 – 18 Oktober 2009)

Ekspedisi Ummah Aid kali ini diteruskan bagi menjalankan program rutin untuk bulan Oktober ke atas masyarakat Orang Asli. Kali ini ekspedisi ini disertai oleh sebuah Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) baru iaitu Pertubuhan Prihatin Kesihatan dan Sosial Malaysia (PRIHATIN MALAYSIA). Ekspedisi ini bermula pada 17 Oktober 2009 hingga 18 Oktober 2009. Sungguhpun tempoh ekspedisi kali ini agak singkat, namun kesannya amat bermakna dan tidak mungkin dapat dilupakan oleh semua sama ada pihak kami ataupun Orang Asli yang terlibat.

Ekspedisi kali ini disertai oleh tiga kumpulan utama iaitu kumpulan dari Selangor, Pulau Pinang dan Perlis. Kumpulan dari Selangor diketuai oleh Akh Fuad, kumpulan dari Perlis diketuai oleh Cikgu Hashim dan kumpulan dari Pulau Pinang diketuai oleh Akh Shah. Jumlah individu yang mengikuti ekspedisi kali ini ialah seramai empat belas orang iaitu lima dari Selangor, tiga dari Pulau Pinang dan enam dari Perlis. Manakala kekuatan kenderaan yang terlibat dalam ekspedisi hanyalah dua buah pacuan empat roda iaitu sebuah Pajero dan sebuah lagi kenderaan tidak asing lagi dalam dunia ketenteraan iaitu Steyr Daimler Puch buatan Austria atau dikenali sebagai “trak anak ba*#” dalam kalangan anggota tentera.

Akh Fuad telah dilantik sebagai amir dalam ekspedisi kali ini, manakala akh Salman dilantik sebagai imam solat jemaah. Muslimat pula dipertanggungjawabkan untuk menyediakan makanan kepada ahli ekspedisi dan Orang Asli. Lokasi utama ekspedisi ini ialah kampung Orang Asli Kotai / Kuntai dan Bess Wook. Keputusan ini dibuat setelah mempertimbangkan faktor masa yang terhad. Perjalanan ini bermula jam 1430, bertolak dari masjid mukim pekan Lasah. Perjalanan ini terpaksa dilewatkan kerana tayar Steyr Daimler Puch pecah di pertengahan jalan dan terpaksa mengambil masa yang agak lama untuk membaiki dan mendapat alat gantinya. Ia disebabkan kenderaan tersebut adalah edisi terhad, yang hanya digunakan oleh pihak tentera sahaja.

Ekspedisi sebenar bermula jam 1455 yang mana kenderaan ekspedisi mula memasuki jalan merah menuju ke kampung Orang Asli. Ekspedisi ini melintasi lima belas (15) buah kampung Orang Asli termasuklah kampung Orang Asli pecahan. Kampung-kampung tersebut ialah kampung Orang Asli Bawong, Kajang, Saseh, Kemores, Cemakah, Santih, Jai (Jey), Chua’ant, Pos Legap, Rengkeh, Dawoi, Ke’ep, Mendet, Ma’ngis dan Youm. Di sepanjang ekspedisi ini, kami terserempak dengan ramai Orang Asli. Mereka melambai-lambai ke arah kami, mungkin mereka sudah mengenali kami sebelum ini.

Kami rasa teruja dengan keindahan alam semula jadi di sepanjang perjalanan ini, namun sayang ia telah pun mula disentuh dek ‘tangan-tangan’ pembangunan. Banyak bukit bukau yang telah ditarah, keindahan flora dan fauna telah digantikan dengan pelbagai tumbuhan industri seperti sawit, getah, koko dan sebagainya. Ia dilakukan atas alasan untuk menyeimbangkan masyarakat Orang Asli dengan pembangunan arus perdana negara. Sebaliknya, kesan dari tindakan tersebut telah membawa masyarakat Orang Asli ke arah kemiskinan yang lebih parah dan sering dieksploitasi oleh peraih luar untuk mendapatkan hasil mahsul hutan. Saya sempat menemu ramah Orang Asli berkenaan hal ini, mereka pernah menjual kayu gaharu kepada peraih. Kayu gaharu bagi gred A dibeli oleh peraih dengan harga RM2,000-4,000 bagi satu kilogram. Sedangkan apa yang saya ketahui, kayu gaharu gred A mampu mencecah harga RM40,000.00 satu kilogram.

Kami bernasib baik kali ini, kerana sepanjang ekspedisi ini cuaca baik menyebelahi kami. Jadi ekspedisi ini dapat berjalan dengan lancar. Akhirnya, pada jam 1718 kami telah tiba ke destinasi kami iaitu kampung Orang Asli Kotai/Kuntai. Ketibaan kami disambut oleh bekas Batin/Penghulu kampung Orang Asli Kotai/Kuntai iaitu Pak Karim dan isterinya. Perjalanan kami mengambil masa hampir tiga jam, dianggarkan jarak perjalanan kami ini ialah sejauh 40km (satu minit bersamaan 200-300 meter).

Perkara pertama yang kami lakukan sebaik sahaja tiba di kampung Orang Asli Kotai/Kuntai ialah membahagikan sedikit makanan kepada kanak-kanak Orang Asli. Selepas itu, kami bersiap-siap untuk menyediakan makan malam. Kerjasama yang baik menyebabkan persiapan makan malam kami berjalan dengan lancar. Sebaik sahaja waktu maghrib tiba, cikgu Hashim dengan suaranya yang lantang melaungkan azan. Laungan azan yang bersemangat tersebut bisa mengetuk jiwa sesiapa sahaja yang mendengarnya. Alhamdulillah laungan azan tersebut disahut oleh Orang Asli dengan berboyong-boyong menyertai kami dalam solat maghrib dan Isyak secara berjemaah.

Sebaik sahaja solat jemaah selesai, Orang Asli dijamui dengan makan malam. Menu makan malam ialah nasi, kari ayam, sayur dan ikan. Saya masih ingat ayat untuk memanggil Orang Asli untuk menyertai kami untuk makan malam... “Mado, chak raya!” (Mari makan besar) atau “Mado chak chanak” (mari makan nasi). Saya terasa sungguh terkejut kerana saya tidak sangka makanan untuk sukatan orang dewasa, mampu dihabiskan oleh kanak-kanak. Saya tertanya-tanya kenapa ini berlaku. Menurut akh Shah, Orang Asli di kawasan ini jarang sekali berkesempatan untuk makan nasi, mungkin dalam sebulan sekali mereka dapat menikmati menu nasi. Saya juga rasa terkejut, mereka sanggup makan kerak nasi sedangkan kita di sini pandang pun tidak. Ia menginsafkan saya, jangan memilih dalam makan, jangan membazir. Bersyukur kepada ALLAH atas rezeki yang dikurniakan-NYA. Di sini juga menyerlahkan keindahan dan keadilan Islam, menggalakkan umat bersedekah dan mengeluarkan zakat untuk membantu golonagn seperti ini. Dicelah-celah lamunan tersebut, Orang Asli bersuara “Tabel chanak, chanak tabel” (Tambah nasi).... “Tabel ayam, ayam tabel” (Tambah ayam).

Selepas itu, saya berkesempatan untuk berbual-bual dengan batin atau penghulu kampung Orang Asli Kotai/Kuntai iaitu Penghulu Ahmad. Saya dijemput ke rumahnya, saya ke sana lebih kurang jam 2115. Perbualan kami merangkumi pelbagai perkara, seperti masalah pendidikan, sosioekonomi, budaya, adat, interaksi, bahasa dan sebagainya. Perbualan kami ditemani dua orang penduduk kampung iaitu Rashid dan anak penghulu Ahmad. Perbualan kami banyak menyentuh aspek pendidikan dalam kalangan pendudukan tempatan. Hanya sekumpulan kecil anak-anak Orang Asli pergi ke sekolah. Ini menyokong fakta Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA) bahawa hampir 30% anak-anak Orang Asli tercicir dari persekolahan. Di antara faktornya ialah jarak sekolah yang jauh. Setelah saya selidiki, terdapat faktor lain iaitu faktor dalaman Orang Asli sendiri yang mana saya dapati terdapat anak-anak Orang Asli yang tidak berminat untuk ke sekolah. Di akhir perbualan kami, penghulu Ahmad menjemput saya untuk melawat sekeliling kampung pada keesokan harinya terutamanya melawat ladang padi bukitnya. Saya pulang ke pondok kami pada jam 2230.

Pada sebelah paginya, setelah solat subuh, saya dikehendaki menyampaikan tazkirah. Saya menyentuh aspek kepentingan dan ancaman dakwah dalam kalangan Orang Asli. Isu ini mendapat respons yang baik dari semua terutamanya dari Cikgu Hashim. Setelah itu, kami dipecahkan kepada dua kumpulan, pertama kumpulan yang akan ke kampung Orang Asli Bess Wook manakala satu kumpulan lagi perlu tetap berada di Kotai / Kuntai. Saya mengambil keputusan untuk tetap berada di kampung Orang Asli Kuntai / Kotai kerana saya ingin mengambil peluang ini untuk melawat seluruh kampung ini. Saya dan Salman berkesempatan menemani Penghulu Ahmad melawat kampung terutamanya ladang padi Bukit beliau. Jumlah penduduk kampung kotai / Kuntai ini ialah seramai 119 orang dari 21 buah keluarga. Saya dibawa ke ladang padi bukit yang paling tinggi di kampung tersebut. Indah sungguh pemandangan kampung Orang Asli Kotai / Kuntai jika dilihat dari atas. Di sana, saya berkesempatan berbual panjang dengan Penghulu Ahmad terutamanya tentang pengetahuan peribumi (Indigenous Knowledge). Penghulu Ahmad tidak kedekut untuk mengongsinya dengan kami.

Setelah itu, saya dan Salman kembali ke pondok kami untuk membantu menyediakan makanan untuk makan tengah hari. Setelah siap menyediakan makanan tengah hari, saya, Salman, Fuad dan adik Firdaus telah dibawa oleh Johari dan Hamdan (penduduk Orang Asli) ke kawasan air terjun yang sungguh indah dan cantik. Saya sempat melihat gelagat kanak-kakak Orang Asli menunjukkan pelbagai aksi dan lagak ngeri. Kami telah diejek sebagai ‘natu’ iaitu takut kerana tidak berani meniru aksi mereka.

30 minit kemudian, kami telah menjemput Orang Asli untuk makan tengah hari bersama kami sebagaimana lazimnya. Setelah itu, kami mengagihkan beras, gula dan beberapa jenis makan lain lagi kepada penduduk tempatan. Mereka sangat teruja untuk menerima makanan tersebut. Kegembiraan mereka jelas kelihatan di wajah-wajah mereka. Selepas itu, kami mengagihkan pakaian yang disumbangkan oleh pelbagai pihak kepada Orang Asli. Mereka sangat berterima kasih kepada semua golongan yang telah memberi sumbangan yang sangat bermakna kepada mereka.

Setelah menunaikan solat Zuhur dan Asar (Jamak takdim), kami mengadakan khadim. AlhamduliLLAH ekspedisi kali ini berjaya sebagaimana ekspedisi sebelum ini. Tepat jam 1415, kami telah berangkat pulang ke pekan Lasah. Kepulangan kami dihantar dengan penuh rasa berbesar hati oleh penduduk kampung Orang Asli Kotai / Kuntai. Lebih kurang jam 1700, kami tiba di masjid mukim pekan Lasah. Kami berpecah di sini dan berikrar untuk terus istiqamah mengadakan ekspedisi seperti ini pada masa yang akan datang. Semoga ALLAH merahmati usaha yang mulia ini. Amin.

Disediakan oleh:

W. A. Amir Zal Wan Ismail.
http://palestinefolder.blogspot.com
http://waamirzal.blogspot.com




This entry was posted on 11.02.2009 at 10:41 PTG and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

3 komen anda

Tanpa Nama  

[url=http://firgonbares.net/][img]http://firgonbares.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]msdn academic software, [url=http://firgonbares.net/]software stores in canada[/url]
[url=http://firgonbares.net/][/url] adobe photo shop software office 2007 enterprise hack
software purchase cost [url=http://firgonbares.net/]educational software purchase[/url] cheap microsoft office
[url=http://firgonbares.net/]vio software discount code[/url] software rights for sale
[url=http://firgonbares.net/]cheap adobe software[/url] buy dreamweaver cs3 for
filemaker pro designer [url=http://firgonbares.net/]microsoft software service[/b]

19 November 2009 pada 7:12 PG

Salam Perjuangan UmmahAid,

Saya amat tertarik dengan penulisan dan saranan terutamanya perjuangan umat Islam dan Bumiputra.

Anda mempunyai sifat perjuangan dan kepimpinan yang jelas. Di sini saya juga ingin mengajak anda melihat perjuangan HPA, Produk Halal Tanggungjawab Bersama.

Sila lawati web saya utk mengetahui serta menyertai pelbagai aktiviti pembangunan ummah.

Terima kasih and jumpa lagi!
http://myhpafamily.blogspot.com/
Nazrin

9 Disember 2009 pada 11:01 PTG
Tanpa Nama  

[url=http://murudobaros.net/][img]http://murudobaros.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]acdsee 9.0 review, [url=http://murudobaros.net/]kaspersky internet security 2009 activation code[/url]
[url=http://murudobaros.net/]canada software[/url] trial software downloads academic software windows xp
buy photoshop program [url=http://murudobaros.net/]to order manufacturing software[/url] cheap windows software
[url=http://murudobaros.net/]microsoft windows mobile 2003 software[/url] microsoft music software
[url=http://murudobaros.net/]buy software packages[/url] buy indesign software
software purchase price [url=http://murudobaros.net/]how to store software[/b]

11 Disember 2009 pada 4:39 PG

Catat Ulasan