KEMBARA ZIARAH DAKWAH ORANG ASLI KUALA MU, FELDA LASAH, SG.SIPUT, PERAK - DISEMBER 09.  

Posted by ummahaid in






LAPORAN KEMBARA ZIARAH DAKWAH SAHABAT KITA ORANG ASLI
KUALA MU, FELDA LASAH, SG.SIPUT, PERAK. (04-06 DISEMBER 2009)

Kembara ziarah dakwah Ummah Aid & Muhammadiyah International(teraju utama : ayahanda ustaz Wahab)& Prihatin Malaysia kali ini diteruskan lagi bagi menjalankan program rutin untuk bulan Disember kepada SAHABAT KITA Orang Asli. Untuk kali ini, kembara ziarah dakwah yang setiap bulan dianjurkan ini, disertai oleh peserta Akademi Dakwah (AD 09)satu program anjuran ANGKATAN PEMUDA-PEMUDI ISLAM (API) serta dibantu oleh kumpulan pacuan 4 roda (4WD) Utara Offroad serta dari Unit Amal Malaysia. Kembara ziarah dakwah sahabat kita ini bermula pada 04 Disember hingga 06 Disember 2009. Walaupun, tempoh kembara kali ini agak singkat, namun kesannya amat bermakna dan tidak mungkin dapat dilupakan oleh semua sahabat dan sahabiah yang menyertainya serta SAHABAT KITA Orang Asli yang terlibat.

Kembara ziarah dakwah kali ini disertai oleh tiga kumpulan utama iaitu kumpulan dari Selangor, Pulau Pinang dan Perlis. Kumpulan dari Selangor diketuai oleh ana (Fuad), kumpulan dari Perlis diketuai oleh Ustaz Wahab dan kumpulan dari (AD '09) Pulau Pinang diketuai oleh Akh Amir (pengerusi API). Jumlah mujahid dan mujahidah yang berjuang untuk kembara ziarah dakwah SABAT KITA kali ini, seramai enam puluh (60) orang, iaitu 5 dari Selangor, 27 dari (AD '09) Pulau Pinang dan 8 dari Perlis + Kedah + Johor + Melaka + Chan Rai, Tahiland(sahabat ayahanda ustaz wahab), 5 dari Unit amal Malaysia dan 15 dari "Group Utara Offroad" . Manakala, kekuatan kenderaan yang terlibat dalam kembara ziarah dakwah kali ini sebanyak 13 buah buah pacuan empat roda iaitu dua buah dari Perlis (Land cruiser11 & Steyr Daimler Puch(Truck Kuning) kepunyaan sahabat kita abg Azmarul. sebelas buah dari Utara Offraod, bermacam jenis 4WD.

Setelah syura,jam 3.00am Cikgu Khalid peserta AD '09 telah dilantik sebagai amir dalam Kembara ziarah Dakwah kali ini, manakala akh Hadi juga peserta AD '09 dilantik sebagai imam solat jemaah. Muslimat pula (diketuai ukht Wahida, peserta AD '09) dipertanggungjawabkan untuk menyediakan makanan kepada ahli kembara ziarah dakwah dan SAHABAT KITA Orang Asli, juga dibantu oleh muslimin. Manakala, Akhi Salman dan Akhi amir bertindak sebagai Komanden Kembara. Lokasi utama kembara kali ini ialah kampung Orang Asli Kotai / Kuntai dan Kuala Mu. Namun, setelah syura keputusan dibuat setelah mempertimbangkan faktor masa yang terhad, kembara ini diteruskan hanya ke Kuala Mu. Tetapi, ayahanda Ustaz Wahab dan Abg Azmarul memulakan perjalanan terlebih dahulu lebih kurang jam 2.30 am. Kerana mereka ada kerja di Kotai/Kuntai. Perjalanan yang dibantu oleh "Group Utara Offroad" bermula esok paginya jam 7.00 am, bertolak dari masjid mukim Felda Lasah. Perjalanan ini terpaksa dilewatkan kerana pemandu "Group Utara Offroad" ingin berehat dari kepenatan terlebih dahulu. maka terpaksalah saya tidur balik, dari Kuala Lumpur jam 11.00pm saya sudah tiba di masjid Felda Lasah.

Seusai solat subuh berjemaah di masjid mukim Felda Lasah, lebih kurang jam 7.30am kami memulakan perjalanan bagi tujuan memenuhi perjuangan kami bagi menegakkan kalimah tauhid lailahaillallah kepada SAHABAT KITA orang asli di hutan sana. hal inilah yang sentiasa memanggil-manggil hati saya untuk terus istiqomah berjuang demi kalimah tauhid ini, serta semangat jihad dan syahid dijalan ALLAH impian kami semua in sya ALLAH... saya masih ingat kata ayahanda ustaz wahab dan merupakan hadist Rasulullah " tidak akan bertemu dua debu di akhirat nanti, iaitu debu berjuang di jalan ALLAH dan debu api neraka" . semoaga debu-debu perjuangan ini menjadi saksi dihadapan ALLAH S.W.T kelak serat penghapus dosa kita. ameen...

setelah beberapa buah 4WD kepunyaan "group Utara offraod" mengisi minyak di Pos Perlop, kenderaan Kembara ziarah dakwah mula memasuki jalan merah menuju ke kampung Orang Asli. Kembara Ziarah dakwah ini melintasi lima belas (15) buah kampung Orang Asli termasuklah kampung Orang Asli pecahan. Kampung-kampung tersebut ialah kampung Orang Asli Bawong, Kajang, Saseh, Kemores, Cemakah, Santih, Jai (Jey), Chua’ant, Pos Legap, Rengkeh, Dawoi, Ke’ep, Bersah, Toh dan Gapeh hilir atau kampung seberang (seberang sungai dengan Pos Kuala Mu). Di sepanjang Kembara ini, kami berjumpa dengan ramai SAHABAT KITA Orang Asli. Mereka melambai-lambaikan tangan serta melemparkansenyuman manis kepada kami, setelah kami melambaikan tangan tanda PERSAHABATAN(UKHWAH ISLAMIAH) serta melemparkan senyuman gembira serta penuh harapan dan keyakinan yang mana, mereka suatu hari nanti menjadi saudara seislam dengan kita. inilah baru boleh dikatakan 1(satu) Malaysia, pabila semua satu agama. :).


Kami rasa teruja dengan keindahan alam semula jadi di sepanjang perjalanan ini, namun sayang ia telah pun mula disentuh dek ‘tangan-tangan’ pembangunan. Banyak bukit bukau yang telah ditarah, keindahan flora dan fauna telah digantikan dengan pelbagai tumbuhan industri seperti sawit, getah, koko dan sebagainya. saya sempat berborak dengan akhi Amir semasa dalam perjalanan kembara ini berkaitan kemusnahan 'alam semula jadi sepanjang jalan yang kami lalui.Ia dilakukan atas alasan untuk menyeimbangkan masyarakat Orang Asli dengan pembangunan arus perdana negara. Sebaliknya, kesan dari tindakan tersebut telah membawa masyarakat Orang Asli ke arah kemiskinan yang lebih parah dan sering dieksploitasi oleh peraih luar untuk mendapatkan hasil mahsul hutan. sahabat saya Haji Razak sempat menanyakan hal ini kepada Penghulu Jamal kampung Toh, mereka pernah menjual kayu gaharu kepada peraih. Kayu gaharu bagi gred A dibeli oleh peraih dengan harga RM2,000 -RM3,000 bagi satu kilogram. sedangkan rasanya harga diluar lebih mahal.

Perjalanan kembara ziarah dakwah kali ini banyak dugaannya, sebuah pacuan 4 roada rosak dan gear 4WD nya tidak boleh berfungsi. maka tersangkut di permulaan bukit "abg nuar". :) , ALHAMDULILLAH, kecekapan pemandu "Group Utara Offroad" dapat mengatasi segalanya. pacuan 4 roda yang tersangkut itu tadi telah di tarik disepanjang bukit "abg nuar"(tempat Yala tersungkur menyembah bumi demi perjuangan yang hakiki menyampaikan dakwah dan ziarah SAHABAT KITA orang asli). setelah itu, perjalanan kembali elok untuk seketika sahaja. sesampai sahaja di bukit petai, sebuah bukit yang tidak akan saya lupakan. ketika pertama kali saya menjejakkan kaki ke perkampungan SAHABAT KITA oarbg asli Kuala Mu pada 31 Ogos 2007, saya dan sahabat-sahabat telah tersangkut di situ selama 7jam, disebabkan sebuah 4WD (KESIHATAN) yang turun ketika itu, namun ianya banyak berjasa kepada jalan juang ini. kali ini dua(2) buah pacuan 4 roda yang ttidak mampu mengharungi lumpur tebal disepanjang bukit petai itu. sebuah 4WD hanya lepas ditolak oleh kami dan sebuah lagi yang rosak gear tadi terpkasa dtarik sekali lagi oleh sebuah 4WD yang lain.

Kira-kira jam 12.00pm kami tiba di rumah SAHABAT KITA Pak Hadu. Namun, saya dan akh Amir berjalan kaki menuju ke Kuala Mu untuk mencari khabar ayahanda Ustaz wahab dan abg azmarul bersama kumpulannya yang naik seawal pagi lagi. teteapi mereka masih belum tiba di Kuala Mu. setibanya kami berdua di Kuala Mu, mereka yang singgah di bersah tadi yang diketuai akh Salman(abg Salmen, kata Awan dan kawan-kawanya), telah menuju ke Kuala Mu juga. Perkara pertama yang kami lakukan sebaik sahaja tiba di Kuala Mu, setelah mengangkat kesemua barang-barang yang dibawa, kami sekali lagi syura yang diketuai amir(Cikgu Khalid) di dewan yang bertaraf lima bintang dengan alunan muzik semula jadi air sungai yang mendamaikan jiwa serta segala masalah yang bermain di kepala telah hilang dengan sendirinya. tjuan syura diadakan adalah untuk merancang aktiviti selanjutnya dari bila nak solat, apa yang nak dimasak untuk cak raya(makan besar) bersama SAHABAT KITA di Kuala Mu dan juga aktiviti dengan anak-anak serta penduduk kampung di Kuala Mu dan yang sekitarnya. saya mencadangkan agar kita pergi ziarah kesemua kampung disekitarnya yang sudah lama kita tidak mengunjunginya memandangkan kita ramai untuk kali ini. selain itu, ianya adalah suatu pendedahan awal kepada peserta "Akademi Dakwah 09" terhadap SAHABAT KITA orang asli di sana. ALHAMDULILLAH, cadangan ini disambut baik oleh sahabat-sahabat yang menyertai Kembara pada kali ini.

seusai solat jamak takdim zohor dan asar, kami memulakan denagn aktiviti yang telah dirancang sebentar tadi. tugas dibahagikan mengikut perancangan awal. ada yang memasak untuk "cak raya", ada yang bersama anak-anak di sana, dengan golongan ibu muslimat yang dipertangungjawabkan untuk menziarah mereka. sambil-sambil itu, biskut dan kuih-muih raya yang dibawa dibahagikan kepada meraka semua. satu cabaran kami ketika hendak memasak nasi dengan dapur kayu untuk 60 orang. suatu yang agak sukar untuk dilaksanakan, namun ianya dapat di lakukan dengan bantuan SAHABAT KITA Razak dan Alang. saya dan sahabat seperjuangan pergi mencari kayu api untuk memasak kerana tong gas hanya ada dengan abg zamarul dalam trak kuningnye...

setelah semua siap, menu tgh hari kita sardin hancur kobis goreng. menu yang amat biasa nagi kita, namun, ianya amat luar biasa bagi SAHABAT KITA orang asli di sana. mereka makan dengan berselera sekali dan tambah(tabe) berkali-kali. anak-nak kecil berlari-lari mendapatkan nasi bila kami memanggil mereka " Mado...mado...cak...cak chanak... mado...". Mereka datang berduyun-duyun dengan membawa "ayan" pinggan menuju tempat kami membahagi-bahagikan nasi. sedih bercampur baur bila melihat anak-anak kecil yang berkaki ayam berpakaian lusuh tidak berbasuh serta dengan muka yang comot menyuapkan nasi ke mulut tanpa dibantu ibu-ibu mereka. semangat dan kekentalan anak-anak ini sungguh kuat dan mampu mengalirkan air mata saya serta menghibakan hati yang melihatnya.

Ingat saya pada pesanan haji Razak sahabat kepada ayahanda ustaza Wahab. beliau cakap "inilah kerja yang Rasulullah buat dan Rasulullah suruh. dalam Islam dituntut untuk menyampaikan dakwah. ini kerja rukun Islam yang pertama...syahadah...". Berfikir sejenak saya pabila mendengarnya, Rasulullah bersahabat dengan sesiapa sahaja, Rasulullah berjuang, berperang...rasulullah menyuapkan(memberi makan) makanan kepada orang lain adalah kerana demi Islam tercinta. Ya ALLAH...indah sungguh Islam itu...mudah sungguh untuk dilakukan. Hanya dengan semangat yang kental.

semasa sedang asyik menjamu selera, ayahanda ustaz Wahab dan abg azmarul serta kumpulannya pun sampai ke Kuala Mu dari Kotai/ Kuntai. ayahanda ustaz wahab dan sahabat-sahabat yang lain disambut dengan salaman dan pelukan erat. sungguh indah persahabatan dijalan juang untuk ALLAH. Ukhwah Fillah...abadan abada...hidup dan matiku hanya untuk JIHAD FISABILILLAH...AMEEN... dan mereka dijemput makan tgh hari bersama kami yang sampai awal tadi. seusai makan, ayahanda ustaz wahab mengajak kami pergi ziarah SAHABAT KITA di kampung Toh dan Kampung2 yang lainnya sebelum kampung Bersah dari arah Kuala Mu. dua buah 4WD kepunyaan abg azmarul yang pergi untuk ziarah pada petang itu.

sekembalinya kami dari ziarah SAHABAT KITA di kampung Toh, hari sudah maghrib. amir mengarahkan supaya kami solat jamak takdim maghrib dan isyak kerana pada mlmnya nanti ada pertunjukkan sewang daripada penduduk Kuala Mu. seusai solat, akh salman memulakan kultum(kuliah tujuh minit) beliau membacakan surah-surah Al-Quran bertujuan membangkitkan semangat kami dalam berjuang dan mengingati ALLAH. kemudian diteruskan dengan Haji Razak meneruskan bicara malam yang sungguh indah sekali. seusai sesi kultum, kami menjamu selera dalam kepekatan malam yang hanya diterangi dengan beberapa lampu suluh yang dibawa. inilah baru boleh dikatakan makan "malam" sebab gelap sungguh...:).

seusai makan malam, masing-masing buat aktiviti sendiri. ada yang melepaskan kepenatan seharian perjalanan yang agak memenatkan badan. kira-kira jam 10.00pm , majlis sewang pun bermula dihadapan sebuah rumah SAHABAT KITA iaitu panghulu zainal. yang dipersembahkan oleh emak kepada penghulu zainal dan ahli keluarganya serta penduduk-penduduk Kuala Mu. kerana keasyikan bunyi ketukan buluh dan paluan gendang menyebabkan kami juga turut serta menari. saya telah diajak oleh alang untuk menari mengikut rentak muzik. inilah kali pertama saya menari sewang.

kemudian, setelah selesai majlis sewang kami memeutuskan untuk ziarah ke rumah Pak Hadu di Bersah. saya jika ke Kuala Mu dan tidak ke Rumah Pak Hadu tidak cukup rasanya, kerana merindui ubi kayu goreng yang dapat mengalahkan kentang goreng KFC. Dan juga untuk jumpa Pak Hadu SAHABAT KITA yang sungguh baik hati dan paling lama memeluk agama Islam dalam kalangan mereka. ketika dalam ucapan Pak Hadu yang tidak dapat saya lupakan dan amat menyentuh jiwa. kata Pak Hadu " saya dah anggap ustaz wahab macam bapa saya sendiri, jika dia mati saya akan sedih sangat...dan jika dia mati saya mintaklah siapa sahaja yang boleh menghubungi saya dan datang ambik saya dari pulau pinang ke...xkiralah anuar ke...shah ke...datang sini ambik saya dan keluarga saya...saya nak pergi tgk...". sedih dan gembira bila saya mendengar kata-kata Pak Hadu ketika itu. Begitu sekali sayang beliau kepada ayahanda ustaz wahab. Jasa Ayahanda Ustaz Wahab sungguh banyak sekali buat SAHABAT KITA di perkampungan orang asli di sana.

Jam didinding rumah Pak Hadu sudah menunjukkan pukul 12.00pm. Mata pun sudah terasa mengantuk, badan terasa kepenatannya. Namun, mulut masih mengunyah ubi kayu goreng ummi(isteri Pak Hadu). :) selesai ziarah , kami semua pulang untuk tidur di Kuala Mu. yang tinggal di Bersah hanya ayahanda ustaz Wahab dan abg Azmarul bersama kumpulannya serta Abg Khairi dan anak-naknya yang naik menggunakan motorcross(scrambler).

Jam 5.00am. kami bangun untuk bersiap bagi menunaikan solat subuh berjemaah. tepat jam 6.00am laungan azan oleh akhi Salman berkumandang di keheningan pagi yang cukup mendamaikan serta mendinginkan. seusai solat subuh dan kultum, kami mengadakan syura sekali lagi untuk menentukan aktiviti yang akan berlansung pada hari kedua di Kuala Mu. kami memutuskan untuk mengadakan sekali lagi cak raya dan membahagi-bahagikan beras, biskut dan apa sahaja yang ada kepada penduduk kampaung sekitarnya. semua peserta AD '09 diarahkan ke kampung seberang atau kampung Gapeh Hilir yang majoritinya bukan muslim. mereka diarahkan untuk mengagihkan beras kepada penduduk kampung tersebut. sementara itu saya dan Alang telah memasak nasi bagi tujuan cak raya kedua sebelum kami pulang nanti.

ALHAMDULILLAH, agihan beras pun selesai...tibalah masa untuk cak raya pula. menu tengah hari kali ini sayur kobis dan kari telur serta ikan masin goreng..."speacial for" SAHABAT KITA sebelum kepulangan kami...diingatkan kami bukan bersiap untuk pulang...tapi, kami bersiap untuk datang lagi...in sya ALLAH.

seusai mandi di lubuk taring(saya xpi pun kali ni), dan makan serta mengagihkan nasi kepada anak-anak kita serta SAHABAT KITA di sana dan solat jamak takdim zohor wa asar. kami bersiap untuk kembali ke destinasi masing-masing. namun begitu, "Group Utara Offroad" yang membawa peserta AD '09 dan unit amal Malaysia memeulakan perjalanan terlebih dahulu. saya dan kumpulan ayahanda ustaz Wahab serta abg Azmarul pulang lambat sedikit kerana kami ada agenda tersendiri untuk singgah ziarah di kampung-kampung terdekat seperti Gapeh Hilir(penghulu lama merupakan penghulu samad) yang baru penghulu Rasali. Kampung Toh (penghulu Jamal) dan berkahir di rumah Pak Hadu untuk mengucapkan selamat dan kami akan datang lagi. cuma kata-kat Panghulu Samad yang diucapkan suatu ketika dahulu diucapkan lagi kepada kami ketika kami berkunjung ziarah ke rumahnya. walaupun beliau bukan Islam, belaiu kata " kalau boleh Ustaz...saya nak mintaklah dengan ustaz...kalau boleh, ada sorang ustaz yang boleh duduk di Kuala Mu untuk mengajar orang-orang Asli yang sudah Islam di sana...kerana saya nampak...mintak maafla ustaz, saya bukan nak kata...tapi mereka agak ketinggalan bila tidak ada yang ajar...macam saya xpe...saya bukan Islam...kalau bolehla...kerana rugi jika kita fikirkan..." Ya ALLAH ianya muncul dari mulut seorang SAHABAT YANG BUKAN ISLAM...IN SYA ALLAH...YA ALLAH KU MOHON DIKAU BERILAH HIDAYAH KEPADANYA...AMEEN...

Berkahir di rumah Pak Hadu setelah minum teh...kami pun memulakan perjalanan...Alhamdulillah, perjalanan kami lancar dan baik sahaja dibantu kepakaran "multhy purpose man" kata abg Khairi kepada abg Azmarul dan keizinan dan batuan ALLAH jua untuk menyampaikan Kalimah Tauhid. Kami tiba di masjid mukim Felda Lasah tepat dengan laungan Azan mahgrib. setelah mandi dan menyegarkan badan kerana perjalanan ke Kuala Lumpur masih jauh. sebelum balik kami semua yang dah macam anak dengan bapa, abg dengan adik berpeluk dan berjanji akan datang lagi meneruskan usaha ini...jihad dan syahid menunggu kita...in sya ALLAH...

PERHATIAN...BUKAN DEPAN NAK PI KUALA MU IKUT JALAN LAMA YE SAHABAT SEMUA, KERANA JAMBATAN YANG RUNTUH DAH PUN DIBAIKI DENGAN ELOK...
24-26 DISEMBER 2009. KEMBARA ZIARAH DAKWAH KE KUALA MU...BERHUBUNG TERUS DENGAN USTAZ WAHAB.

SYUKRAN, JAZAKUMULLAHU KHOIRAN KATHIRA...KULLU 'AAMIN...WA ANTUM BIKHOIRIN...

MUHAMMAD FUAD HILMI ZAKARIA.
ABUJIHADFISABILILLAH.
PRIHATIN MALAYSIA.

BLOG AKH FUAD HILMI

This entry was posted on 12.18.2009 at 8:39 PTG and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

5 komen anda

Tanpa Nama  

An elliptical device is 1 in which you strap your toes to pedals
as well as the motion is a bit abnormal.

my homepage ... Recommended Browsing

8 Mei 2013 pada 12:39 PG
Tanpa Nama  

It is possible to go pay a visit to eBay or Craigslist and several times uncover
the product accessible at 50% much less when compared to the
normal retail selling price.

Feel free to surf to my page bowflex selecttech dumbbells

11 Mei 2013 pada 7:59 PG
Tanpa Nama  

It is also essential for Matt Gagnon to use a fantastic and educational content for the website.


Also visit my homepage ... SITEMAP

16 Mei 2013 pada 9:54 PG
Tanpa Nama  

This listing only scratches the surface area of big physical fitness brands while in
the planet today.

my blog: additional reading

18 Mei 2013 pada 1:09 PTG
Tanpa Nama  

Normally the coupon can help you save wherever in between
10% to 20% from the regular retail amount.

Have a look at my weblog: Highly recommended Website

15 Jun 2013 pada 4:09 PG

Catat Ulasan